CPH - Copenhagen Airport
Specialdesignet affaldsløsning skal få CPH i mål med sortering blandt de rejsende
Københavns Lufthavn er et af Nordeuropas største trafikknudepunkter med omkring 29 mio. passagerer årligt. Lufthavnen åbnede i 1925 og er Danmarks største lufthavn med over 2.700 ansatte.
Københavns Lufthavn har i de seneste år set en stigning i antallet af passagerer, hvilket blandet andet skyldes en øget rejselyst både i Danmark og globalt. Mange passagerer er lig med meget affald, og derfor er det vigtigt at have tydelige og brugervenlige affaldsløsninger, så passagerer nemt kan komme af med affaldet og ikke mindst sortere det korrekt.
Udfordringen
Hvordan får man omkring 2,4 mio. månedlige rejsende med forskellige nationaliteter til at affaldssortere?
Det er en udfordring, der er til at føle på. Men Københavns Lufthavn tager den gerne op. De mange passagerer med forskellige baggrunde kender ikke til dansk affaldssortering. Derfor testede de forskellige løsninger for at opnå effektiv affaldssortering og endte med at vælge en Bica affaldsløsning.
Grunden til dette var blandt andet på grund af det specialdesignede affaldsindkast på fronten af beholderen, som viste sig at forbedre sorteringskvaliteten. Det skyldes, at passagerne bruger lidt mere tid til at overveje i hvilken beholder, affaldet skal i og derved sikres mere korrekt sortering. Valget faldt også på Bica, fordi løsningen tilgodeser driftspersonalets arbejdsstillinger ved tømning.
Fra affald til ressourcer
Affaldsløsningen skulle være brugervenlig for vores passagerer, passe godt ind i lufthavnen og fungere i daglig drift nu og i fremtiden. Derfor valgte vi en Bica løsning.
Helle Holm Clausen, Senior Projektleder, CPH
Løsningen
Specialudviklet indkast til pant flasker og dåser
Det var vigtigt for CPH at få en affaldssorteringsløsning, der var enkel at bruge for passagerne og nem at håndtere for driftspersonalet.
Løsningen blev 186 affaldsbeholdere placeret i sæt af 3 i deres shopping center i lufthavnen, der ligger airside efter sikkerhedskontrollen. Her sorteres i restaffald, plast og flasker/dåser. Her sorteres ikke i madaffald grundet regler fra fødevarestyrelsen. Indkastet til flasker og dåser med pant blev specieldesignet, fordi mange passagerer ikke er familiære med det danske pantsystem, og derfor skulle forskellen på flasker/dåser og øvrig plast tydeliggøres.
Praktisk poseholder med tilt-funktion
Affaldsbeholderen blev udviklet med en poseholder med tilt-funktion for at give driftspersonalet de bedste arbejdsbetingelser, da affaldsbeholderne tømmes op til 5 gange i døgnet. Vippefunktionen giver god mulighed for at skifte posen uden tunge løft i uhensigtsmæssige stillinger. Derudover var en væsentlig faktor, at Bicas affaldsbeholdere ikke havde nogle skarpe kanter og synlige hængsler.
Kapaciteten på 90 liter pr. beholder var også en afgørende faktor, så driftspersonalet ikke skulle skifte poserne oftere end tidligere. Affaldsløsningen blev samtidig designet uden lås, hvilket var en bevidst beslutning. Tiden er dyrebar, når mange affaldsbeholdere skal tømmes, så arbejdet for driftspersonalet skulle ikke besværliggøres yderligere.
Fra affald til ressourcer
Vi kan ikke forvente, at vores udenlandske passagerer kender til det danske pantsystem. Derfor var det utrolig vigtigt på indkastet at tydeliggøre forskellene for at opnå korrekt sortering.
Helle Holm Clausen, Senior Projektleder, CPH
Specialdesignet affaldsbeholdere:
- Poseholder med tilt-funktion for ergonomisk tømning
- Frontdør for at undgå tunge løft
- Drypbakke til overskydende væske
- Åbnes hurtigt uden brug af nøgle
- Stor kapacitet for færre tømninger
- Ingen skarpe kanter og synlige hængsler
Fra affald til ressourcer
Det var afgørende for os, at driftspersonalet nemt og effektivt kunne håndtere affaldsbeholdere og samtidig opretholde et godt fysisk arbejdsmiljø.
Mads Nordby, Områdeleder, Logistik & affaldshåndtering, CPH
Fremtidige forventninger
Affaldsløsningerne skal bidrage til den bæredygtige udvikling i lufthavnen
De nye affaldssorteringssystemer bidrager positivt til den bæredygtige udvikling i lufthavnen, og både passagerer og personale har taget rigtig godt imod affaldssorteringen. Den største udfordring er, at kildesortering fylder meget, og der er kamp om pladsen og opmærksomheden i en stor lufthavn som CPH. På trods af dette er affaldssortering – herunder genbrug og genanvendelse – et område, som de vil have meget fokus på de kommende år og fortsat arbejde på at optimere.
Fra affald til ressourcer
Bica var imødekommende overfor at specialudvikle en affaldsløsning til os, da deres standardprodukter ikke matchede vores behov.
Helle Holm Clausen, Senior Projektleder, CPH
Se, hvordan vi har hjulpet andre med effektiv affaldssortering
Vil du høre om løsninger, der gør affaldssortering nemmere?
Kontakt os og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed. Vi tilbyder altid gratis rådgivning i forhold til valg af affaldsløsning, der matcher jeres behov og budget.
Udfyld formular og bliv kontaktet indenfor 1-2 hverdage.
Vi arbejder desuden tæt sammen en række forhandlere landet over. Forhandlerne tilbyder bl.a. konsulentbesøg og salg via webshop og fysiske butikker.